FREDERICIA SKIBSVÆRFT© Fredericias Historie v. Erik F. Rønnebech
|
Fredericias første bådebyggeri.
I 1956 overlod Thomas Andersen roret til sønnen Knud Andersen der var udlært maskinmester, og 10 år senere sluttede træskibsepoken. 12/4 1966 kunne der tages en ny bedding i brug, der kunne tage coastere på over 300 t. Samtidig skiftede værftet navn til Fredericia Skibsværft. Prisen for beddingen var 735.397 kr. Den var bekostet af havnen og blev herefter udlejet til de to naboværfter som den lå imellem. 30/10 1970 blev værftets første nybygning døbt. Byggetiden var på 4 mdr. Skibet, der fik navnet "Essolid" var et minitankskib til bunkerolie som skulle forsyne ciastere og kuttere i Hirtshals havn med bunkerolie. Dens kapacitet var på 75.000 liter og skibets vægt var på 35 tons. Esso havde ialt bestilt 3 af disse skibe på værftet. I 1972 byggedes en stor tørdok til Fredericia skibsværft. Den gamle toldbod, nu "Ungdommens hus", et fiskerskur og Fredericia Bådebyggeri's værftsbygning måtte rives ned for at give plads til dokken. Fredericia Skibsværft betalte for nedrivning af bådebyggeriet og opførelsen af en ny bygning 20 m. nærmere fiskerihavnen.
I 1989 overlod Knud Andersen ejerskabet til sønnen Thomas Andersen. Han var udlært maskinarbejder på værftet og kom nu tilbage fra Assens Værft, der ejeded af Fredericia Skibsværft, og hvor han havde været i 8 år, deraf formand i 6 år.
I 1994 købte værftet en 30 år gammel flydedok i Kiel .for 40 mil kr. Dokken er landets største med en længde på 227,5 m. og en bredde på 35m. Den kan løfte 20.000 tons dødvægt. Man kan nu dokke meget store skibe. Man har 130 mand fast beskæftigede heraf de 100 timelønnede. Hertil arbejder der ca. 20 mand fra underleverandører. I 1995 overtog Thomas Andersen posten som værftets adm. direktør efter Hans Jørgensen der havde været på værftet siden 1971, men nu ikke længere ønskede at fortsætte. I 2008 fik værftet at vide, at Associated Danish Ports ikke ville forlænge den lejekontrakt de havde med værftet efter udløbet i 2017. Det vakte en del røre bland folk der havde tilknytning til værftet, men fredericias borgmester Uffe Steiner Jensen stod fast på beslutningen. I 2009 kæmpede en gruppe af byens borgere med skibsværftsejer Thomas Andersen i spidsen, for at bevare værftet i Fredericia. Mange biler kører rundt med en streamer med teksten "Bevar Fredericia Skibsværft".
I juni 2010 indgik Thomas Ansersen en aftale med Associated Danish Port og Realdania om overdragelse af skibsværftsgrunden før tid. Thomas Andersen har besluttet at flytte værftet til Lindø da der er de ønskede arealer og faciliteter til rådighed efter Lindøværftets lukning. Udviklingsselskabet Fredericia C overtog arealet 31/12 2010 og videresolgte grunden til "Realdania By". Havnen betalte 17 mil. kr til Realdania for at overtage ansvaret for evt. forurening og murrester på arealet.
1/4 2011 afleverede værftet de ryddede arealer til Fredericia C og fik 19,5 mil. kr. med sig som erstatning for for at værftet forlod arealet 6 år før kontrakten udløb. |
|
© Erik F. Rønnebech, Landlystvej 5B, DK - 7000 Fredericia, Tlf:+45 2099 3286 |