DAMPLOKOMOTIVET E978

© Fredericias Historie v. Erik F. Rønnebech

Damplokomotivet E978 blev bygget på A/S Frichs Maskinfabrik og Kedelsmedie i Århus i 1943, midt under besættelsen. Det købtes af DSB for 416.350 kr. og indsattes i drift på Sjælland 8. februar 1943.
E978 var 28/3 1958, forspændt Hamborgekspressen, indblandet i en ulykke med en løbsk afsporet linie 10 sporvogn, der fra banebroen styrtede ned på banelegemet på Enghave station.
Ved et lykketræf skete der ingen personskade.
Efter krigen var damplokomotivernes æra forbi og DSB udlejede bl.a. E978 som stationær nødvarmekedel til Vedol i Kalundborg fra 8-22/9 1965.
24/1 1972 kom det til ære og værdighed igen da det, efter en gennemgribende istandsættelse, med E994 bag sig, trak toget med Fr. IX's kiste fra København H til Roskilde.
Lokomotivet blev siden trukket ud af drift og stod i depot i Gedser fra 1973 til 1977, da Tuborgfondet fik øje på det og fik den ide, at købe det og forære det til opstilling i Fredericia, som et minde om Fredericias storhedstid som jernbaneknudepunkt. Lokomotivet kostede Tuborgfondet 30.000 kr. men det kostede vist kommunen noget mere, at fundere den plads man efter lange overvejelser fandt til lokomotivet.
Kommunen fik efterhånden flere og flere problemer med at finde et sted at placere lokomotivet. Man overvejede først at placere det på det nordvestlige hjørne af Jernbanegades udmunding i Prangervej på ravelingrunden mod vest, men det satte Nationalmuseet sig imod, da man ikke ønskede lokomotivet placeret som nabo til bymuseet.
I midten af 1960'erne var en anden anvendelse af arealet kommet på tale, da det daværende kulturuvalg tænkte på at bygge et kunstmuseum på området. Skete det, ville Nationalmuseet fjerne fredningen, men kun på betingelse af, at kunstmuseet blev bygget på arealet som nabo til bymuseet, men da det ikke skete, blev fredningen ikke ophævet.
Repræsentanter fra Nationalmuseet havde netop besigtiget området under det årlige voldsyn sammen med stadsingeniør Knud Hansen. Her talte man om at placere lokomotivet på arealet men da Nationalmuseet stadig var imod, valgte økonomiudvalget at droppet planen.
Siden kommunen fik lokomotivet foræret, lvar man altså løbet ind i det ene problem efter det andet, og man må efterhånden konstatere, at jernbanebyen Fredericia ikke kunne finde husrum for lokomotivet.
Første tanke havde været en placering syd for Sjællandsgade på området mellem Falck og brandstationen, men denne placering ønskede Nationalmuseet ikke og forbød kommunen at stille lokomotivet her.
En del af byrådet ville så placere det på hjørnet af Holstensvej og Norgesgade, hvor byens første banegård lå fra 1866 til 1869, men det nedstemte byrådsflertallet, da de hellere ville placere det i et industriområde på havnen, omgivet af pakhuse, benzinstationer og andre ting der hører et havneområde til. Siden gik man ind for en placering ved Birkehaveskoven, men her viste det sig at der skulle piloteres for et par hundrede tusinde kroner, så det opgav man. En placering syd for Vesterbrogade mellem Indre Ringvej og Jernbanegade blev opgivet da man mente det ville virke for dominerende på omgivelserne.
Så gik man igen tilbage til hjørnet af Jernbanegade og Prangervej på ravelinegrunden men det protesterede Bymuseet så imod, da man måske ad åre kunne bruge grunden til udvidelser, så flere gamle bygninger kunne flyttes hertil.
Ud over placeringsproblemerne, var der også problemet med at få lokomotivet transporteret hertil. E-maskinerne var de største damplokomotiver DSB har haft, med en vægt på 120 tons. Desuden manglede lokomotivet en mængde vigtige dele, der var pillet af det og solgt, fordi det skulle have været ophugget og de dele skulle måske genfremstilles.
Til sidst lykkedes det at få lokomotivet placeret på pladsen foran Holstens bastion ud mod Prangervej.
I den anledning fik Dansk Jernbaneklub fremstillet en platte med lokomotivet som motiv.


Litra E nr 978 - 1979

Lokomotivet var godt 21 m. langt og havde en drivhjulsdiameter på 1896 mm., Tjenestevægten var på 143,6 tons. Det kunne medføre 25 tons vand og 6½ tons kul og køre med en hastighed af 110 km/t.
Ved afgravningen af Søbjergbanken fik man en masse overskudsjord, og man besluttede at bruge det til at retablere den del af kurtinen der i sin til var brugt til voldgravsdæmningen, så den igen kom ud til Prangervej, men det betød at det tunge lokomotiv med tender måtte flyttes til en anden placering.
Man fandt så en plads ved parkeringspladsen op mod Birkehaveskoven (Herfordparken), og måtte igen igang med et større funderingsarbejde.
En flok af frivillige, hovedsageligt gamle jernbanefolk, stod for at holde lokomotivet ved lige, men det var næsten en umulig opgave, da det stod uden overdækning året rundt. Her stod det til det igen kom til at stå i vejen for en vej til det nye plejehjem Othello.
Man opgav hurtigt at finde en anden placering og lokomotivet blev i 2007 sat i depot indtil Jernbanemuseet tilbød at overtage det for 0 kr hvorefter det i 29/12 2008 kørtes til Randers. Her kasseredes det i 2017 og blev ophugget i 2018.
De sidste år i Fredericia var det ikke blevet holdt ved lige og var i en misserabel tilstand, da mange af de frivillige der passede det var faldet fra uden at nye var kommet til.



E978 FORSPÆNDT HAMBORGEKSPRESSEN KØRT IND I SPORVOGN LINIE 10 VED ENGHAVE 1958


E978 FORREST MED FREDERIK IX's LIGTOG FRA KØBENHAVN TIL ROSKILDE 24/1 1972


E978 VED PRANGERVEJ 1984


E978 VED PRANGERVEJ 1993


E978 VED BIRKEHAVEN 2004


E978 VED BIRKEHAVEN 2012


 ©  Erik F. Rønnebech, Landlystvej 5B, DK - 7000 Fredericia, Tlf:+45 2099 3286